Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 276 195 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

"Cześć, giniemy..." - Katastrofa lotnicza w Lesie Kabackim

środa, 14 stycznia 2009 22:07
Skocz do komentarzy
Największa i najtragiczniejsza katastrofa lotnicza w dziejach Polski powojennej miała miejsce w podwarszawskim Lesie Kabackim. Brał w niej udział samolot Polskich Linii Lotniczych LOT - Ił-62 lecący do Nowego Jorku (lot 5055). Na pokładzie znajdowały się 183 osoby - wszystkie zginęły.

Bezpośrednią prz yczyną katastrofy była awaria łożyska podpory pośredniej wału silnika. Na skutek zatarcia łożyska i spowodowanego tym miejscowego przyrostu temperatury doszło do pęknięcia wału podczas zwiększenia mocy silnika. Przyczyną zatarcia łożyska były "modyfikacje" niezgodne z normami technologicznymi wprowadzone przez producenta łożysk w ZSRR. Okazało się, że dostawca nie dostarczył wystarczającej liczby wałeczków tocznych. Wtedy dyrekcja producenta łożysk podjęła decyzję, aby w celu wykonania całości planu w produkowanych łożyskach stosować połowę wymaganej liczby wałeczków (wymagana liczba zapewniała pokrycie wałeczkami całości obwodu łożyska), a ponieważ mniejsza liczba wałeczków musiała przenosić te same obciążenia, to dla lepszego przepływu smaru wywiercono dodatkowy otwór w panewce. Do tak "zmodyfikowanych" łożysk należało feralne łożysko. Podczas eksploatacji silnika przeciążone wałeczki toczne szybciej się zużywały (i malała ich średnica), a równocześnie wskutek zużycia rosła średnica otworu w panewce. W końcu jeden wałeczek toczny utkwił w otworze i zablokował toczenie się reszty wałeczków, co doprowadziło do zwiększenia siły tarcia i zatarcia łożyska. Wobec braku mechanicznego połączenia turbiny ze sprężarką doszło do rozkręcenia się i rozpadnięcia turbiny jednego z silników na lewej burcie samolotu (silnika nr 2). Nastąpiło to w 23 minucie lotu, na wysokości 8200 m, nad miejscowością Warlubie, niedaleko Grudziądza. Uszkodzenie to wywołało eksplozję i pożar tego silnika, który - ze względu na konstrukcję samolotu (po dwa silniki umieszczone blisko siebie po obu stronach kadłuba) - spowodował zniszczenie również sąsiadującego z nim silnika nr 1.

Na skutek początkowego wybuchu w silniku nr 2, prawdopodobnie rozżarzony element turbiny uderzył w kadłub samolotu, uszkadzając przewody elektryczne oraz urządzenia, tak od steru wysokości, jak i od steru kierunku, a także wywołując pożar w samym kadłubie. Prawdopodobnie eksplozja ta była również przyczyną śmierci pierwszej z ofiar katastrofy - jednej ze stewardes, Hanny Chęcińskiej, która wypadła z samolotu przez wyrwę w kadłubie. Mimo intensywnych poszukiwań jej ciała nie znaleziono, co jest podstawą do przypuszczeń, iż ciało stewardessy mogło spłonąć wewnątrz samolotu; do dziś nie zostało to jednak wyjaśnione.

Stwierdziwszy poważną awarię, załoga samolotu podjęła decyzję o powrocie na lotnisko Okęcie. Rozważane było również lądowanie na bliżej położonym lotnisku w Gdańsku Rębiechowie lub wojskowym lotnisku w Modlinie, ale z różnych względów (przede wszystkim dlatego, że miejscowa straż pożarna nie miała wystarczającego wyposażenia - np. strażackich wozów lotniskowych - umożliwiającego prowadzenie akcji ratunkowej) piloci nie zdecydowali się na tę opcję. Ze względu na wiatr wiejący z kierunku północnego, zrezygnowano z mniej skomplikowanej możliwości lądowania na pasie 11 (kierunek południowo-wschodni), a zdecydowano się na pas 33 (kierunek północno-zachodni); ponadto trasa podejścia z uwagi na awarię samolotu musiała omijać gęsto zabudowane obszary Warszawy (spowodowało to jej wydłużenie).

Jednak uszkodzenia samolotu (a ściślej rozprzestrzeniający się pożar w powietrzu) spowodowały, że 32 minuty po pierwszej awarii (a 55 minut po starcie z Okęcia), w czasie podejścia do lądowania, dowódca samolotu, kpt. Zygmunt Pawlaczyk utracił resztki sterowności przy użyciu trymera, zaś samolot Tadeusz Kościuszko rozbił się 6 kilometrów od lotniska, na południowym skraju warszawskiego Lasu Kabackiego. Wpadając między drzewa z zarejestrowaną prędkością 480 km/h maszyna rozpadła się na setki fragmentów. Ostatnie słowa zarejestrowane w kabinie o godzinie 11:12:13 brzmiały " Do widzenia! Cześć! Giniemy!". Wypadku nikt nie przeżył.

Podziel się
oceń
0
0

Więcej na ten temat


Komentarze do wpisu

Skocz do dodawania komentarzy
  • dodano: 14 września 2017 23:07

    dodaje do ulubionych

    autor Wacława

    blog: http://wrozkagauri.pl/wrozka-kukle.html

  • dodano: 30 października 2016 18:37

    Tak trszymać

    autor kinka41

    blog: http://www.hivpomoc.sk/index.php/zoznamka/3376-azazarys/profile.html

  • dodano: 20 października 2016 9:59

    Extra wpis

    autor Pawel36

    blog: http://psychosafety.ru/users/4434.html

  • dodano: 15 października 2016 13:01

    Miła strona

    autor Szymon11

    blog: http://extensiones.nosadaptamos.com/en/foro/user/1961-yvybi

  • dodano: 25 września 2016 13:03

    Super post

    autor Piotr98

    blog: https://opensky-network.org/forum/discussions/19-tematy-prac-dyplomowychz-tytuly-artykulow

  • dodano: 22 sierpnia 2016 1:07

    Super strona

    autor Ciocia69

    blog: http://www.forgottenhonor.com/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=ugagaro

  • dodano: 08 listopada 2015 19:17

    cheap life insurance quote bop thottbott term life insurance best credit equity <br>cine tube free love at&t mobile seattle auto insurance map wall practical jokes imap <br>helvetica online education administration degree emo kids

    autor Tyler

    blog: http://lanyrd.com/2016/gadzety-reklamowe/

  • dodano: 08 listopada 2015 16:03

    best loans 125 percent home equity loans embajada de espaùa buy to let loan timbuk2 conventional <br>home loans glycolysis cineplanet alabama mesothelioma attorney <br>most wanted fixed interest rate credit card memphis tn flood boston tax attorney hands

    autor Breanna

    blog: http://gadzetyreklamoweco.blogspot.com/

  • dodano: 08 listopada 2015 10:30

    mass mutual retirement services cute pictures zero percent apr credit card bad credit secured personal loans rock <br>you gunbound phish planet earth fax marketing services sports personal injury attorneys florida mortgage leads company on line <br>home loan guys coach

    autor Danielle

    blog: http://lanyrd.com/2016/gadzety-reklamowe-z-nadrukiem/

  • dodano: 08 listopada 2015 5:02

    home mortgage bad credit harrison shane west chicago web <br>design star ocean commodity trading strategies denver resorts consumer protection online mortgage loans love poems the general automobile insurance debt elimination worksheets <br>lawyers los angeles sky package bachelors degree paralegal

    autor Reda

    blog: http://lanyrd.com/2016/gadzety-reklamowe-dla-firm/

  • dodano: 08 listopada 2015 3:21

    electric toothbrush nicole ritchie 15 yr mortgages <br>blind buy insurance aetna health care insurance software auditing tools auto insuranse zodiac sign equity info roth ira limitations conscious apr card <br>credit georgia criminal defense lawyer spring hill auto

    autor Emile

    blog: http://gadzetyreklamowecom.weebly.com/

  • dodano: 08 listopada 2015 1:37

    texas refinance home equity roswell denver web design company new york city accident attorney wp poczta jacqueline bracamontes florida auto accident attorneys alternative loans for college planet tuš presentaciones power point hvac sales software daily car insurance imagination density projection tv

    autor Arnold

    blog: http://www.masterpeace.org/blogs/post/gadety_reklamowe_z_nadrukiem

  • dodano: 07 listopada 2015 16:20

    malpractice lawyers pennsylvania bt mobile little miss sunshine online counseling <br>degrees car loans for poor credit relatos eroticos <br>gratis car insurance in new jersey marietta condos portable <br>air conditioner ncaa 08 met art ach origination software barclays home equity loan uk <br>california criminal attorneys

    autor Theron

    blog: http://www.masterpeace.org/blogs/post/gadety_reklamowe_dla_firm

  • dodano: 07 listopada 2015 12:27

    emma starr car to donate funny icons cengiz kurtoÄŸlu chapter 13 bankruptcy reebok jane austen web hosting and <br>asp abraham rhodesian ridgeback forex trading firm dior chevy hhr compare <br>car insurance uk ill

    autor Christie

    blog: http://gadzetyreklamowe.jimdo.com/

  • dodano: 07 listopada 2015 5:04

    yosemite hotels soccer goals norwalk connecticut vista background pole <br>dancing art institute seattle it change management software tvs auto coverage insurance hfc loans justice programs new <br>car loans latin girls banco credicoop web degrees

    autor Janna

    blog: https://storify.com/dfsfewfewf/gadzety-reklamowe

  • dodano: 07 listopada 2015 3:21

    henderson realtors rent tamil dvds atlanta injury attorney drawings <br>www humana com business credit insurance juntaex visceral business document <br>management the best credit card psi disny buy insurance life <br>punch quantitative

    autor Les

    blog: http://www.kiwibox.com/fdghtyhyttgr/blog/entry/134480845/gad-ety-reklamowe/

  • dodano: 22 marca 2015 6:33

    Ciekawa strona!

    autor Arnolf

    blog: http://tinyurl.com/me4vkj8

  • dodano: 02 marca 2015 19:43

    It is not my first time to pay a quick visit this <br>web page, i am browsing this site dailly and obtain nice information from here all the time.

    autor Antonia

    blog: http://www.doradca365.com.pl/blog/zegary-reklamowe-ktore-skutecznie-budza/

  • dodano: 09 października 2011 3:53

    Kpt samolotu powinien ladowac w Gdansku nawet na 'brzuchu'.Samolot rozbil by sie ale nie o drzewa I nie z predkoscia 480 km/h.Czesc pasazerow by przezyla.Blad pilota!!

    autor pilot

    blog: lotnictwo

  • dodano: 09 października 2011 3:53

    Kpt samolotu powinien ladowac w Gdansku nawet na 'brzuchu'.Samolot rozbil by sie ale nie o drzewa I nie z predkoscia 480 km/h.Czesc pasazerow by przezyla.Blad pilota!!

    autor pilot

Zapamiętaj Nick

Zapamiętaj Blog

Wstaw emotikona

Akceptuję regulamin i zobowiązuję się do przestrzegania jego postanowień.

poniedziałek, 18 grudnia 2017

Licznik odwiedzin:  65 135  

Kalendarz

« grudzień »
pn wt śr cz pt sb nd
    010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

O moim bloogu

Witaj na stronie pasjonatów lotnictwa! Komentarze mile widziane. Na pomysły czekam poprzez komentarze i mailowo: mojapasja@wp.eu

Statystyki

Odwiedziny: 65135

Lubię to